CHINA

12 dagen & 12 nachten

China specialty tea tour

WANNEER:

• 5 april tem 16 april 2020 – geannuleerd wegens Covid 19 virus
  • 19 april tem 30 april 2020 – geannuleerd wegens Covid 19 virus

PRIJS:

• 2.750€ excl vluchten

Wat maakt deze reis zo bijzonder

China Specialty Tea Tour, een boeiende en leerrijke ervaring die je theekennis naar een hoger niveau tilt.

• Leer China kennen als herkomstland van de thee: iconische theesoorten, terroir, specifieke verwerking en de lokale cultuur.
  • Krijg via een bezoek aan verschillende theebestemmingen inzicht in witte, groene, gele, oolong en zwarte thee.
  • Leer hoe thee gemaakt wordt, ontdek waarom thee een topproduct is en hoe alle facetten van het theemaken daartoe bijdragen: van de theetuin, over de verwerking tot de ervaring van de teamaster.
  • Leer over keramiek en teaware.
  • Verwerf praktische kennis die je persoonlijke ervaring met thee zal verrijken of die je professionele activiteiten naar een hoger niveau tillen.

De reis in een oogopslag

12 dagen en nachten dompelen we ons onder in hét geboorteland van de thee. We ontdekken witte, groene, gele, oolong én zwarte thee in iconische Chinese theegebieden:

• Hangzhou
  • Jingdezhen
  • Zhenghe
  • Wuyishan

DAG 1 - WELKOM IN CHINA

We ontmoeten mekaar in Shanghai! De reis vat aan op zondagochtend. We verzamelen in een hoteldichtbij de Internationale Pudong luchthaven. Onze chauffeur zet ineens koers richting Hangzhou in ons comfortabele busje.

Hangzhou is de hoofdstand van Zhejiang provincie en één van de mooiste en meest gekende steden in China. Het West Lake meer is omgeven door groene heuvels en heeft gedurende eeuwen dichters en artiesten geïnspireerd. Het iserkend door Unesco als werelderfgoed.

Na een heerlijke lunch worden we verwacht in Longjing village bij een locale theeboer, we bezoeken de plantage en leren hou de beroemde Jongjing thee gemaakt wordt. In de namiddag worden we verwelkomd voor een mooie Chinese theeceremonie.

We sluiten de dag af en zien dat de productie van Longjing thee s’avonds doorgaat, we logeren in het hart van het theegebied.

Longjing river

DAG 2 - Longjing

De dag begint met een heerlijke wandeling langs nine creeks, de Qiantang rivier loopt door het oude Longjing dorpje waarlangs we mooie theeplantages zien en de beroemde Hu Pao bron bezoeken. Het water dat de Longjing thee nog heerlijker zou doen smaken.

We bezoeken aansluitend het grote thee museum in Hangzhou.

Na de lunch rijden we naar Anja om de thee tuin en de productie van de groene thee Anja Bai cha te zien. We proeven Anja Bai cha en leren de zetmethodes van groene Chinese thee.

DAG 3 - Anji & Moganshan

Anja bai cha tea market, het is een hele belevenis om de theemarkt te bezoeken en we zijn op het perfecte moment van het jaar ter plaatse. De groene thee wordt overal gemaakt dus er is een enorme bedrijvigheid en een groot aanbod van vers gemaakte thee. De ideale plek om te vergelijken, ruiken, proeven en leren hoe de teadealers te werk gaan om thee aan te kopen.

Na de markt rijden we een uurtje verder naar Moganshan om daar te ontdekken hoe gele thee gemaakt wordt!

Tea plucking baskets Tearista Sofie

DAG 4 - Yixing

Wanneer je verliefd wordt op thee dan volgt een beetje later vaak de fascinatie voor mooie tenware. Vandaag bezoeken we Yixing, waar de wereldberoemde theepotjes vandaan komen. Maar waarom is Yixing klei zo populair en wat maakt het zo speciaal? Zit er echt stardust in de grond hier? Waarom zijn er verschillende kleuren als ze allemaal van klei uit deze streek zijn? Zijn er nog keramiekkunstenaars die ze vanaf de brute klei maken of gebruiken ze allemaal mousse? …we vragen het één van de meesters gewoon zelf!

Een bezoek aan de Dragon kiln mag natuurlijk niet ontbreken.

DAG 5 - Huangshan

De Yellow mountains brengen ons Mao Feng en Taiping houkui, ze behoren tot de meest beroemde thees uit China. We bezoeken een authentiek Chinees bergdorpje waar een kleine theeboer en zijn familie samen thee maken. Ze nemen ons mee terug in de tijd en we kunnen ons voorstellen hoe generaties na generaties deze thees gemaakt hebben.

's Avonds logeren we in het pittoreske Hong village

DAG 6 - Qimen

We zetten in de ochtend koers richting Qimen om een eerste stop te maken het Qimen/Keemun red tea museum en ontdekken wat Qimen zo anders maakt dan de ander zwarte Chinese thees.

Na de lunch bezoeken we een lokale tea master die ons nog meer geheimen prijs geeft en laat proeven hoe een Qimen hoort te zijn.

DAG 7 & 8 - Jingdezhen

Jingdezhen dé porselein hoofdstad van de wereld! Met een keramiektraditie die meer dan 2000 jaar terug gaat en vandaag de dag nog steeds geroemd wordt voor zijn uitmuntende kwaliteit. Tea en teaware zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We gaan keramiekstudio’s en marktjes bezoeken en zien de meesters aan het werk.

Zondag namiddag nemen we de high speed trein richting Zhenghe. Buckle up voor 300km/u 🙂

DAG 9 & 10 - Zhenghe

We bezoeken de theeproductie van LongHe en leren over de 4 klassen witte thee. Zhenghe thee is net een beetje anders dan Fuding thee, we volgen het productieproces en gaan mogelijks ook een blaadje meeplukken.

Examination, evaluation & tea brewing class, na ons bezoek aan LongHe zijn we helemaal white tea crazy 😉

We logeren op de tea farm met zicht op de tuinen.

DAG 11 - Wuyishan

Vandaag ontdekken we de wereld van Wuyi oolongs. Tijdens een mooie hoge in het Unesco werelderfgoed park ontdekken we de terroir van de beroemde Da Hong Pao, we bezichtigen de moederstruik.

‘Avonds als de weergoden ons goed gezind zijn gaan we kijken naar de ‘Impressions of Da Hong Pao’, een prachtige show gecreëerd door choreograaf Zhang Yimou, die ook de openingsshow van de Bejing Olympische spelen ontwierp.

DAG 12 - Wuyishan

Sipping, tasting, proeven, we slurpen op professionele wijze om de regio thees beter te leren kennen, de verschillen te ontdekken en ons pallet verder te trainen. Rou gun, Da Hong Pao, Shui Xian maar ook Jin Jun Mei en Lapsang souchong staan op het menu.

Na de middag gaan we bamboe ‘raften’ op de Nine bend river. GEnieten van de prachtige uitzichten, de kliffen en dramatische pieken. Het geeft ons nog meer voeling met de terroir van dit beroemde theegebied.

DAG 12

Time goes fast when you are having fun! We sluiten af met een heerlijk diner en blikken terug op al onze highlights.

Laatste overnachting in Wuyishan.

Wie wil keert terug mee naar Shanghai, wie zijn trip wil verlengen kan dit gemakkelijk van hieruit. Wuyishan heeft een luchthaven en hogesnelsheidstreinstation.

Contact

Elslo 107

9940 Evergem

België

sofie@tearista.eu

Tearista is lid van VVR (Vereniging van Vlaamse Reisbureaus) met erkenningsnummer 9835.  VVR is de beroepsvereniging die de belangen van de reiziger behartigd en ten dienste staat van haar leden- reisbureaus.